Asigurari-Romania
Asigurarea CMR

Baza legală a răspunderii civile a cărăușului rutier este dată atât de legislația internă, cât și de cea internațională.

Asigurarea CMR (“Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route” (Convenţia privind contractul pentru transport internațional de mărfuri pe șosele) este asigurarea de răspundere a transportatorului pentru marfa transportată în calitate de cărăuș în trafic rutier. Din punct de vedere legislativ, asigurarea CMR este o asigurare facultativă care se supune prevederilor Conventiei din 19 mai 1956, referitoare la contractul de transport internațional de mărfuri pe șosele, semnată la Geneva, denumită generic Convenția CMR.
Asigurarea CMR

Convenţia privind contractul pentru transport internațional de mărfuri pe șosele

Părțile contractante se obligă să nu aducă nicio modificare asupra Convenției CMR prin acorduri speciale încheiate între două sau mai multe dintre ele, putându-se totuși scoate de sub prevederile ei micul trafic de frontieră, sau autorizarea folosirii scrisorii de trăsură reprezentative a mărfii în transporturile efectuate exclusiv pe teritoriile lor.
Asigurarea CMR este un produs destinat asigurării răspunderii transportatorului în calitate de cărăuș pentru pierderea fizică sau valorică, totală sau parțială a mărfurilor transportate și depășirea termenului de livrare ce decurge din contracte pentru transport de mărfuri contra cost, încheiate de asigurat. Asigurarea este valabilă pentru transporturile de mărfuri aparținând altor persoane, efectuate cu vehicule proprii, preluate în leasing, închiriate sau împrumutate, în limitele despăgubirii specificate în poliță. Acest tip de poliță de asigurare este încheiat în mod obișnuit de companiile care au ca obiect de activitate transporturile în țară sau străinătate. Convenția CMR nu se aplică: transporturilor efectuate pe baza convențiilor poștale internaționale; transporturilor funerare; transporturilor efectelor de strămutare.

Principalele riscurile acoperite de asigurarea CMR sunt:

 Acest tip de asigurare nu oferă posibilitatea capitalizării și economisirii primelor de asigurare, de aceea are costuri reduse. Dacă plata primelor încetează la un moment dat, acoperirea încetează și nu se recuperează nicio parte din prime, fiind o asigurare fără valoare de răscumpărare.
  1. pagubele produse mărfurilor în urma transporturilor naționale și/sau internaționale de mărfuri, așa cum sunt acestea definite în condițiile de asigurare ale fiecărui asigurator. Asigurarea CMR acoperă răspunderea asiguratului în calitate de transportator autorizat, pentru mărfurile terților ce sunt transportate;
  2. pierderea fizică sau valorică, totală sau parțială a mărfurilor sau deteriorarea acestora și depășirea termenului de livrare, în limita tarifului de transport, dacă acestea sunt în răspunderea transportatorului, în conformitate cu prevederile contractului de asigurare;
  3. lovirea, ciocnirea, răsturnarea, căderea mărfurilor transportate în timpul încărcării/descărcării acestora de către asigurat, dacă prin contractul de transport s-a stabilit în mod expres că aceste operațiuni cad în sarcina transportatorului;
  4. riscul de furt a mărfurilor prin efracție și/sau acte de tâlhărie în limitele de despăgubire stabilite pentru transportul național și internațional de mărfuri, precum și pentru operațiunile de cabotaj, dacă asiguratul a optat pentru cuprinderea acestora în asigurare condiționat de constatare a culpei asiguratului;
  5. pagube produse mărfurilor pentru care transportatorul este răspunzător în urma transporturilor în cabotaj;
  6. pagube produse prin avarierea mărfurilor perisabile ca urmare a defectării, a funcționării defectuoase, a variațiilor de temperatură sau a opririi instalațiilor frigorifice sau calorifice, inclusiv a senzorilor de înregistrare a temperaturii cu care sunt dotate vehiculele;
  7. avarierea vehiculelor sau utilajelor transportate (noi sau second-hand), ca și marfă, cu vehicule rutiere specializate. Pentru acest tip de transport, asigurătorul  acordă despăgubiri și în următoarele situații:
  8.  pagubele provocate vehiculelor și/sau utilajelor transportate de un incendiu produs vehiculului folosit pentru transport;
  9.   pagubele provocate vehiculelor și/sau utilajelor noi transportate prin zgârieri, loviri pe timpul transportului.

Suplimentar, asigurătorul poate acorda despăgubiri și pentru următoarele cheltuieli (de cele mai multe ori probate cu documente justificative):

  1. cheltuieli pentru limitarea prejudiciului;
  2. cheltuieli efectuate în scopul depozitării mărfurilor și transportul acestora la cea mai apropiată locație: depozit sau locul de destinație;
  3. cheltuieli efectuate în scopul distrugerii mărfurilor avariate ca urmare a producerii unui risc asigurat;
  4. cheltuielile efectuate pentru paza mărfurilor rămase în urma evenimentului asigurat, dacă acestea nu pot fi păstrate în condiții de siguranță în vehicul
  5. cheltuieli de transbordare.

     Excluderile asigurării CMR includ:

     - Excluderi prevăzute în cadrul Convenției CMR.

     - Excluderile menționate în cadrul condițiilor de asigurare aplicabile contractului de asigurare. Mai jos, sunt menționate principalele excluderi întâlnite cel mai adesea în condițiile de asigurare aplicabile ale fiecărui asigurător:

  1. furtul total sau parțial al mărfurilor transportate dacă nu sunt îndeplinite anumite condiții specifice menționate în condițiile de asigurare ale contractului de asigurare (de exemplu, furtul nu a fost avizat organelor de poliție de pe teritoriul statului în care acesta s-a produs, la comiterea furtului a contribuit asiguratul și/sau prepușii acestuia, vehiculele cu care a fost transportată marfa erau descoperite în cazul în care nu necesită în mod expres transportul cu vehicule descoperite conform documentelor eliberate de expeditor etc);
  2. b. pagube produse de umiditate, pagubele indirecte, ca de exemplu scăderea prețurilor mărfurilor, pierderile ca urmare a nefolosirii sau neexploatării mărfurilor sau altele asemănătoare;
  3. pagube produse în perioada în care mărfurile au fost descărcate din vehicul pe perioada transportului sau depozitate, dacă nu a fost prevăzut altfel în contractul de asigurare;
  4. pagube produse în urma avarierii containerului, remorcilor/semiremorcilor tractate cu care sunt transportate mărfurile, daca nu a fost prevăzut altfel în contractul de asigurare.
  5. pagube produse în urma avarierii mărfurilor, în cazul în care asiguratul nu este menționat în scrisoarea de trăsură în calitate de transportator, sau transportatorul menționat în scrisoarea de trăsură nu este asiguratul;
  6. f. pagube produse mărfurilor transportate datorită lipsei sau defecțiunii ambalajului pentru mărfurile expuse prin natura lor la stricăciuni, sau vătămări, atunci când nu sunt ambalate sau sunt ambalate necorespunzător;
  7. g. pagube produse mărfurilor transportate datorită manipulării în timpul încărcării și descărcării (dacă nu s-a atașat contractului de asigurare clauza de încărcare-descărcare), precum și în timpul deplasării mijlocului de transport ca urmare a nerespectării normelor de ancorare;
  8. transporturile de sume de bani, hârtii de valoare, bijuterii, pietre scumpe, obiecte din metale prețioase.

 Limitele de răspundere ale asigurării CMR

         Limitele maxime ale despăgubirii acoperite prin asigurare se stabilesc de comun acord de către asigurător și asigurat. Pe durata asigurării, limitele despăgubirii pot fi majorate, cu plata corespunzătoare a primelor de asigurare.

De ce sa ne alegi

33 Ani Experienta

Parte a unuia dintre cei mai mari brokeri de asigurare din Romania si avand o experienta de peste 30 ani in asigurari

Asigurari complete

Apelati, la noi, cu incredere, pentru a primi solutia financiara cea mai buna pentru societatea Dvs.

Garantii & Bonduri

Colaboram cu toti furnizorii de asigurari de tip “Bond” din Romania, in cazul in care situatia impune
faq

Intrebari frecvente

Riscul face parte din viata noastra. Asigurarea limiteaza sau anuleaza efectele producerii riscurilor prin despagubirile pe care asiguratorul le acorda pentru asigurarile pe care le ofera persoanelor fizice, ca de exemplu:

- asigurarea cladirilor impotriva riscurilor de incendiu, cutremur, inundatie, distrugere, avariere etc.;

- asigurarea bunurilor impotriva riscurilor de incendiu, furt, distrugere, avariere etc.;

- asigurarea persoanelor pentru deces si invaliditate permanenta ca urmare a unui accident;

- asigurarea CASCO a autovehiculelor, care acopera riscul de avariere si furt;

- asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, pentru pagube cauzate tertilor prin accidente de autovehicule;

- asigurarea culturilor, impotriva riscurilor de incendiu, ploi torentiale, furtuna, grindina etc. precum si asigurarea animalelor si pasarilor pentru accidente si boli;

- asigurarea de raspundere civila, care acopera pierderile banesti ce trebuiesc suportate de asigurat, ca urmare a prejudicierii unei terte persoane.

Legea separa imobilele in 2 categorii.

Categoria A: constructii cu structura de rezistenta din beton armat, metal, ori lemn sau cu pereti exteriori din piatra, caramida arsa sau din orice alte materiale rezultate in urma unui tratament termin si/sau chimic.

Categoria B: constructii cu pereti exteriori din caramida nearsa sau din orice alte materiale nesupuse unui tratament termic si/sau chimic.

Imobilele care fac parte din Categoria A vor fi asigurate pentru suma de 20.000 EURO, iar cele din Categoria B vor fi asigurate pentru suma de 10.000 EURO. Costul asigurarii imobiliare de Categoria A este de 20 EURO si respectiv de 10 EURO pentru Categoria B.

Invaliditatea permanenta reprezinta prejudicierea corporala permanenta ca urmare a unui accident, caracterizata prin modificari morfo-functionale - reducerea potentialului fizic, psiho-senzorial sau intelectual - ivite in decurs de un an de la data accidentului si nesusceptibile de ameliorari.

Coform principiilor de functionare a asigurarilor, riscurile a caror producere este certa NU sunt, practic, asigurabile. Ori, din cate se intelege din descrierea situatiei in care va gasiti, afacerea respectiva pleaca tocmai de la premisa ca termenii (privind plata datoriei la scadenta) contractului negociat cu furnizorul nu vor putea fi respectati, ceea ce transforma producerea riscului (de neplata la termen) intr-un eveniment cert.

In masura in care exista posibilitatea revizuirii cantitatii de marfa comandata si/sau renegocierea termenilor contractuali cu furnizorul (astfel incat acestia sa tina cont de posibilitatile reale de vanzare si de vadul comercial existent), asemenea demersuri ar putea sa diminueze (minimizeze) riscurile financiare ale afacerii, astfel incat acestea sa devina asigurabile.

Deductibilitatea fiscala a primelor de asigurare reprezinta o problema importanta pentru asigurati, asiguratori si chiar si pentru organismul de supraveghere a pietei asigurarilor.

Regimul fiscal al primelor de asigurare aferente asigurarilor de viata cat si al indemnizatiilor de asigurare platite in baza unor astfel de asigurari este reglementat de O.G. nr. 7/2001 privind impozitul pe venit cat si de Normele metodologice in aplicarea Ordonantei, norme aparute la inceputul acestui an.

Astfel, art. 5 lit. d.) din Ordonanta reglementeaza ca nu sunt venituri impozabile si nu se impoziteaza, sumele incasate din asigurari de orice fel reprezentand despagubiri, sume asigurate, precum si excedentul rezultat din fructificarea rezervelor constituite din primele platite de asigurati.

Normele metodologice, in aplicarea acestui articol, detaliaza astfel:

Sunt neimpozabile urmatoarele venituri:

- sume reprezentand rascumparari partiale in contul persoanei asigurate, in cazul in care contractantul asigurarii este aceeasi persoana care suporta primele de asigurare si este beneficiarul sumei respective.

Din interpretarea acestui text, reiese ca atunci cand contractantul asigurarii NU este aceeasi persoana cu cea care suporta primele de asigurare si cu cea care este beneficiarul sumei respective, sumele reprezentand rascumparari partiale in contul persoanei asigurate devin impozabile.